Notes d’un vegetarià en pràctiques (II part)

Després de més d’un mes implicat en la meva humil “transformació” alimentària, puc dir, amb la boca ara ja una mica més grossa: HO HE ACONSEGUIT!!! Al principi em sorprenia el poc sacrifici que em suposava haver-me decidit a fer el canvi. El meu cervell, com en aquelles curses en què la teva ment ja ha pres la decisió de seguir i no abandonar, havia pres la iniciativa i les abstinències físiques no semblaven alterar-lo en absolut. Ara fa exactament un mes i tres setmanes que vaig optar per un canvi dràstic en els meus costums. Curiosament, aquests costums tenen més de mental que de res més. Som esclaus de nosaltres mateixos, del què fem per pura rutina o inèrcia, i que ens funciona raonablement bé sense que sentim que haguem de canviar res.  I no us penseu que sóc una espècie d’aventurer romàntic, obsecat per la idea del descobrir permanent. Jo també ressegueixo els mateixos circuits pels quals corro una vegada i una altra intercanviant-ne el sentit o l’ordre i buscant aquell que s’adeqüi més a les sensacions del moment. Saber-me’ls de memòria, fa que em desprengui de “l’ansietat” d’haver d’estar improvisant, i em permet concentrar-me en els aspectes purament físics de resposta a l’esforç i de capacitat per apretar més o menys. I és precisament aquest esclavatge el què em va impulsar a fer el canvi. Diuen, com tot en la vida, que el què costa més és mantenir-se, i decidir a trencar amb tot pel pur instint de curiositat, té l’inconvenient que al no tractar-se d’un desig mogut per qüestions ètiques de defensa de la vida dels animals (que aquestes si poden tenir una durada més llarga en el temps), pugui anar baixant el “soufflé” en apaivagar-se l’eufòria inicial d’haver estat capaç d’assolir el repte marcat. Per això vaig volguer donar-me almenys un mes de marge i com a mínim no abaixar la guàrdia abans d’aquest període. I la meva conclusió és: QUE DEPRESSA PASSA EL TEMPS! Sorprenent, no? I em calia estar-me un mes i mig d’abstinències i restriccions per arribar a una conclusió tant sabuda? No ho sé, però per mi ha estat la única manera. Deixeu-me dir, però, que d’abstinències res, i que durant tot aquest temps, el què descobreixes (i això ho repeteixo a tothom que em pregunta amb un deix de preocupació a la cara: i què menges?) és la infinitat de coses que ni coneixies que podies menjar i que el simple fet de no menjar carn, ni peix, ni ous ni derivats làctics, et dónen la possibilitat de fer-ho. Vivim en aquesta inèrcia del dia a dia, en la seguretat de les receptes que coneixem i dominem, i que sens dubte, ens dónen plaer. I mai ens atreviríem a afegir-hi algues, gingebre, o umeboshi ni a espolsinar-ho amb cumí, timó o  avena. Ni tampoc a fer-nos nosaltres mateixos la compota de poma ni a probar “experiments” en el més preciós dels àpats: l’esmorzar. I mai, mai, abans d’una cursa. I deixeu-me que us digui que tot això pot ser emocionant i molt enriquidor. I que el què abans deia de la “por” a descobrir nous camins mentres correm, fer-ho en l’aspecte alimentari és sumament estimulant i molt engrescador.

Una ràpida guia pràctica:

Primer de tot cal tenir clar perquè volem fer el canvi. Aquest ha de ser el punt de partida, doncs d’això dependrà que la nostra fermesa es mantingui en el temps. Podem fer-ho, com deia, per questions ètiques; per un tema de salut per tal de ser conseqüent amb volguer portar uns hàbits de vida saludable (com és el meu cas); per simple curiositat, ja que sempre es diu que et trobes més actiu, despert i amb energies renovades si adoptes una dieta vegetariana; per prescripció mèdica;… I és important, també, no ser extremadament exigents amb nosaltres mateixos. Dir-se que d’això o d’allò no en podrem menjar mai més, i que s’ha acabat disfrutar d’aquells petits moments de plaer com poden ser menjar xocolata, prendre una cervesa o cruspir-nos un bon tall de coca, nomès farà que crear-nos certa ansietat. Hem d’aprendre a ser més flexibles i a donar-nos algun caprici de tant en tant. I la resta del temps intentar ser tossudament insubornables  i abstenir-nos-en. Això ens farà també sentir bé i ens permetrà tornar a tenir alguna “relliscada” més endavant.

El segon que ens cal és aconseguir una guia sobre quins aliments necessitarem per compensar la falta de nutrients que ens aporten la carn, els ous, el peix i els derivats làctics, i conèixe’n les diferents varietats per tal de tenir un rebost més ric i no aburrir-nos de sempre preparar el mateix. Per fer això una molt bona opció és anar a un nutricionista reconegut (com jo vaig fer visitant a:  http://centre-alternatura.com/ ) perquè us aconsellin i orientin, o bé ser autodidactes i buscar i remenar a través de llibres o per internet, i que tampoc estar renyit amb la primera opció. Un dels llibres amb que m’he topat i que és molt i molt recomanable per la seva senzillesa, comprensió i consells útils és: http://www.librosintegral.com/cocina-vegana-mediterranea_laura-kohan_libro-RPRA141-es.html Escrit per una gallega i que té l’avantatge que tots els productes de què ens parla són fàcilment accessibles i no ens caldrà buscar el seu equivalent a la nostra cuina (com moltes vegades passa amb llibres que ens venen de fora).

imgres

Al principi anirem a despesa diaria, i potser se’ns n’anirà una mica la mà, però no patiu, mica en mica, anirem tenint un coneixement més ampli i la nostra despesa es racionalitzarà. Això si, compteu que a partir d’ara ens caldrà tenir a la mà llegums, llavors, fruits secs, cereals, verdures i fruita, i curiositat per descobrir el seità, el tofu, el temphe, etc. La resta anirà venint: els patés de cigrons, de mongeta negra, la sopa de miso, les xapatis, …

Una altra de les coses que heu de rumiar és si voleu suplementar la vostra dieta amb algun tipus de complement alimentari. En principi, si mengem d’una forma rica i variada, no ens caldria, però si sou esportistes i degut als entrenaments teniu un fort desgast, podria ser recomanable. Després de buscar i comparar marques i tipus, he anat a parar amb aquest complement apte per vegans el qual extreu la proteïna del cànem, l’arròs integral i dels cigrons: http://www.myprotein.es/nutricion-deportiva/mezcla-vegana/10637445.html Té un preu molt assequible per la mida de l’envàs (17,59€ per un Kg), i ve amb bones recomanacions per part d’altres consumidors. Triga una setmana en arribar. 10637445-1356344912-752253

Per donar-vos una idea que de fet no tot és tant fàcil i que sempre hi hem de posar una mica de voluntat, dir-vos que m’ha costat un mes i mig canviar el meu preuat esmorzar. Allò que deiem dels hàbits, oi! I us asseguro que ha valgut la pena. Us presento la què a serà a partir d’ara una amiga inseperable:

imgresBatedora Solac Professional Mixter 600w (preu 55€ al Carrefour). Amb ella he descobert el plaer de fer-me un batut cada matí que em sacia i no em deixa l’estómac rebotit com quan passo, perquè no tinc mesura, de dos a tres torrades amb crema de sèsam per esmorzar (això ho deixaré pels caps de setmana!). Aquí us deixo una recepta que a mi m’encanta i que de moment és el meu Top. De veritat, probeu-ho! El què a mi em frenava era el fet de no haver-ho fet mai. No patiu, si seguiu alguna recepta senzilla de qualsevol blog o llibre no us equivocareu amb les mesures i sempre podeu afegir o treure ingredients en funció del què tingueu a mà o de si el voleu més o menys dolç. Aquí us deixo la que de moment és el meu Top:

Batut energètic:

350 ml d’aigua (ho podeu fer amb llet d’avena, ametlles,…)

1 plàtan (pot ser un alvocat)

2 grapadets d’aranyons (els trobareu a l’apartat de fruits secs de qualsevol supermercat)

2 cullerades de suplement proteínic

1 1/2 cullerada d’oli d’oliva o bé de llavors

2 cullerades de nous (poden ser ametlles)

1-2 cullerades de cacau o bé de pols de garrofa 2 cullerades de pipes de girasol

images

Mmmmmmmmm!!!!! Boníííííííííiííííííííííssim!!!!!!!!!!

3 thoughts on “Notes d’un vegetarià en pràctiques (II part)

  1. Ei Jordi! Et passo aquest enllaç, és la web de la Montse Bradford, un bon referent, també a nivell estatal de la Cuina Energètica i vegetariana! http://montsebradford.es
    Moltes gràcies per les recomanacions! Segueixo intentant canvis, i m’anima molt veure els teus! Fins aviat!

Deixa un comentari

